Virkade och stickade handledsvärmare & Åländskt garn

Idag är jag hemma och förkyld. Olyckan fortsätter. Men hantverkandet fortsätter också! Förra veckan, ja jag tror jag gjorde dem på typ tre dagar, gjorde jag handledsvärmare. Vi värmer ju upp vårt hus med värmepump men mest eldande, så att hålla värmen är viktigt och handledsvärmare hjälper faktiskt jättemycket!

De första handledsvärmarna är det mest avancerade jag virkat faktiskt. Jag har alltid varit intresserad av syslöjd och träslöjd, men började hantverka mer och mer för fyra år sedan. Nu nålbinder, nåltovar, virkar, tovar, syr(mest för hand men ibland på min vackra gamla svartguldiga husqvarna), flätar och stickar jag. Men sticka har varit svårare, men jag verkar ha kommit över någon gräns nu. Mitt nuvarande projekt är en bolero i mjukaste alpacka-garn jag fyndat secondhand, vacker jord/chokladbrunt.

Virkade handledsvärmare
Men till handledsvärmarna! Virkmönstret funkar för den som kan sina stolpar, maskor, enkelmaskor osv, helst på engelska. Jag virkar mycket trekantsjalar, så jag kan det där vid det här laget. Det här garnet är ett riktigt eldigt(en ovanligt stark färg för mig) ullgarn, mycket tunt. Jag skippade tum-partiet och har bara enkla raka handledsvärmare.
Mönster: http://crejjtion.com/pattern/fingerless-gloves-2/

Processed with VSCO

Men nu till le grande finale! De stickade handledsvärmarna i mjukaste åländsk ull, närproducerad och allt! Jag är ganska kräsen när det kommer till ull. Allt som heter akryl fnyser jag åt. Grälla färger på garn är vidrigt. Superwash ryser jag av. Men naturfärgat garn eller ofärgad ull… Obehandlad. Från något nordiskt land. Tänk er då att det finns en ullproducent som bor på samma Ö som en själv, några kilometer bort, med ljuvliga naturliga garner? En sådan tur har vi! Vi köpte till och med kardflor till mina nåltovade ugglor(som vi äntligen ska börja sälja i helgen, men mer om det då…) därifrån. Jag pratar om Wikström på Strömsvik! Vi(min sambo hantverkar ju lika mycket som mig, hurra!) är väldigt kära i ett särskilt garn de säljer, nämligen det här:

Skärmavbild 2015-11-04 kl. 16.34.23

Bild lånad från deras hemsida: http://www.stromsvik.ax/. Missa inte heller Lisbeth Wikströms blogg: http://www.stromsvik.ax/blogg/

Det här garnet är så ljuvligt och mjukt, det är ett förgarn! (http://www.stromsvik.ax/nyheter/forgarn-pa-stickcafe-i-saltvik/) Ett porösare garn. Det går av lättare men går jättebra att använda dubbelt, så gjorde jag till mina handledsvärmare. I somras virkade jag dock en stooor trekantssjal i det här garnet men mörkgrått, utan att dubbla garnet, det gick faktiskt också bra! Och min sambos mamma stickade en mysig vit trekantssjal av det vita förgarnet. Ja ni fattar, det har gjort succé här. Nu är vi mest kära i det melerade garnet, vi gjorde en avstickare till Kvarnbos Hand-Krafts butik förra helgen och köpte det. Mina handledsvärmare blev till och sambon ska nålbinda en väst i det! Mycket spännande!

Stickade handledsvärmare

Processed with VSCO

Dessa använder jag nästan varje dag nu…

Angående mönster… Så freestylade jag egentligen de här. Två raka stycken. Jag la upp ca 30 maskor på stickor storlek 5, dubbelt förgarn. Stickade resår, första varvet med två räta, två aviga maskor, och samma sak på varv två, tre och fyra. Sen stickade jag så långt jag kände för, stickade två räta varv på slutet. Maskade av löst, virkade ihop kanterna. Mina handleder är ganska smala, så jag rekommenderar nog större dvs fler maskor om man har normala handleder eller större.

2 reaktioner på ”Virkade och stickade handledsvärmare & Åländskt garn

  1. Hej!
    Ramlade in på din blogg av en slump. Ville kolla upp Waldorfskolan på Åland. Jag och min familj går i tankar om att flytta till Åland, av en rad skäl. Mannen född där, vill arbeta som träbåtsbyggare, och hemundervisning är lagligt. Bland annat…
    Ett av mina oros moment har dock varit att inte hitta ett sammanhang. En ide om att det alternativa livet inte är så utbrett på Åland ( en ide som dock börjar förändras), rädd att bli isolerad.
    Så jag blev så glad när jag hamnade på din blogg! Någon som tycks leva ett liknande liv =)
    Vi har bott på ett torp i småland under flera år, ett väldigt enkelt liv. Varken rinnande vatten eller el (första året därefter solpannel) Odlat och strävat mot självförsörjning. Tillverkat mycket själva, återvunnit och återanvänt. Även det textila hantverket tilltalar mig men har tyvärr inte så mycket tid som jag önskat. Två små barn =)
    Nu har vi levt ett märkligt exilliv allt för länge och behöver finna en ny riktning där Åland utgör ett alternativ.
    Men som sagt, kul att finna någon med liknande intresse på ön. Är nyfiken att höra din uppfattning om (det alternativa) livet där.

    Varma hälsningar Olivia

    Gilla

    • Hej Olivia! Vad glad jag blev av din kommentar, har väntat hela dagen på att ha tid att svara! 🙂
      Min sambo är också från Åland, och vill gå båtbyggningskursen på Fosen i Norge. 😉 Åland är faktiskt fantastiskt. Jag har bott i Alternativmekka Malmö, Ekogård på Sicilien och Gotland, Umeå osv. Men jag trivs så bra här. Både min sambo och många andra vittnar om den våg av miljömedvetenhet och så vidare som kommit till Åland, när man tittar lite närmare. Vi har en stor Miljö- och naturförening, ett nytt miljöparti, prideparaden är jättestor här, jättemycket mat är närdproducerad och snart är plastpåsar förbjudna! Gemene person kanske inte är jättemedveten, men som det är i Malmö tex kan det bli lite fejk på något sätt. Det finns också ett utbrett frilufts- och skogsliv här som jag gillar. Liksom alla plockar litervis med bär svamp osv. Sen finns ju såklart Waldorfdagiset här och skolan som jag jobbar på. Vi har mysiga lokaler, men ska flytta till fina lokaler på landet. Får ekologisk(och vegetarisk om man vill) mat av en jätteduktig kock som ska börja odla biodynamiskt till maten när vi flyttat. Men framförallt så är alla föräldrar väldigt engagerade i skolan och man kommer så snabbt in i ett sammanhang med likasinnade människor. Hur gamla är era barn? Vi tyckte också det var lätt att hitta torp att hyra, men skulle gärna bygga eget ler- och halmhus. Finns några sådana på ön. Det vore jättekul om ni ville komma och hälsa på! Kan iaf visa skolan och sådär. Min mail är mikaelssonrehnberg@gmail.com så kan vi höras mailledes kanske. Ha det fint!

      Gilla

Kommentera

